Saturday, April 17, 2010

Heh! Tipu!

Aku suka jawab soalan yang aku sendiri tak ada jawapan dengan unexpected jawapan with unexpected ways. Entah. Jadi suka begitu. Nanti orang tak tanya banyak dan aku tak fikir banyak sebab dua dua akan gelak.
---

Dua minggu lepas, para senior kena viva. Oh, viva medik dan audio lain. Viva medik untuk border line (Heh! Kira macam kalau lulus tu 40, kau dapat 39. Gitulah. Any medical students nak explain?), dan viva untuk yang terlampaulah genius markahnya.

Viva audio ni lain. Kau akan diberi seorang patient, maka kau handlelah segala-galanya dari history taking, assessments, explaining result, counselling, referring bla bla bla dalam masa 40 minit. Dan memang cun sangat, dalam bilik ada kau dan pesakit dan distracter kalau kes pediatrik, tapi.. eh silap kena besar kan tapi, TAPI, sebelah bilik ada segala pemeriksa dari segala benua (Tipu. Yang baru ni dari Australia) dan junior yang observe kau buat kerja. No privacy.

Nasib kaulah kan kalau patient buat hal nangis guling guling. Wuuuu!

Maka aku yang tengah kecut perut, tolong risau walhal pergi tengok je, mulalah pucat.


"Huda? Dah sedia tahun depan?"
"Doktor, oh, saya nak jadi benda ni ke bila besar nanti?" (Besar nanti? Tak cukup besar lagi?)
"Jangan nak kata awak nak tukar course sekarang. Kalau awak cakap, saya marah," (Tapi doktor Nik yang comel kekal senyum. Kesimpulan, dia tak marah).
"Saya nak tukar course boleh?"
"Awak ni. Awak nak tukar course apa?"


Senyap. 

"Ermm.. medik. Aci?"

Hahhahahhahahhahahhahahahhahah.
---

Kalau kau perasan kan, mana-mana universiti mesti ada kos major and minor. Kira kalau kau ambil pendidikan, kau major kimia, minor math. Kalau kau ambil engineering, major kau minyak, minor kau besi. (Eh, ada ke besi?). Setakat ni, setakat yang kawan-kawan aku tanya dan kawan kepada kawan-kawan aku kat sini pun tanya benda yang sama. Major minor. Apa ke benda, wallahu'alam.

Aku bajet macam kalau kau tak nak jadi cikgu kimia, kau boleh jadi cikgu math. Atau kalau kau tak nak main dengan minyak, kau boleh jadi tukang besi. Kot. Kotlah kan. Again, any readers yang nak explain (kalau ada le yang baca, aku ni suka syok sendiri).

Jadi, jawapan biasa untuk soalan ini adalah.. jeng jeng jeng.


"Huda, kau ambil kursus apa?"
"Tengok telinga orang,"
"Majorlah tu?"
"Erk! Audiologi, tengok telinga orang. Apa majornya?"
"Ye la tu, major kau audio. Minor?"
"Minor?"
"Yela, minor?"


Senyap


"Medik,"


Sambil minum air aku buat muka tak bersalah dan yakin. Heh!





p/s: Aku ni sikit sikit medik. Sikit sikit medik kan? Hoh! Dah aku tak jumpa kos lain selain medik, dental, health. Dental bunyi tak best sangat nak bawak masuk ayat. Hee. Dan sebab jadi tukang cek orang ni macam kerja yang susah gila, mari kita tak munasabahkan keadaan aku dan kerja-susah-gila ni. :P

Pesanan Besar: Huda, Allah benci orang menipu!

3 comments:

:.Yus.: said...

hehe..macam2 adik akak sorg nih

major minor xtau ke?though of common to student.masa akak dl xde major minor nih.main bedal je blaja sume..hehe

Anonymous said...

aimi.

haha..

q: ambik major ape?

a: meje kayu...

INFINITY said...

Kak Yus:Kat sini tak ada major minor tu yang tak ambil kisah tu. Hiii.

Saya sorang je kak, tapi macam macam perangai. Hihihihi.


Aimi: Lagi mahu pakai anonymouskah? Hahhahaha. Yup, meja kau! :P