Tuesday, June 8, 2010

NICU

Neonatal Intensive Care Unit (NICU).

Kalau bayi yang dilahirkan kita tempatkan dia di wad neonatal sebagai transit sebelum dia sampai ke rumah. Tapi, bukan semua bayi elok jejak dunia sihat walafiat. Ada yang sakit sikit dulu sebelum sihat. Ada yang sakit teruk. Ada yang satu penyakit, ada yang banyak penyakit. Ada yang penyakitnya sementara dan ada yang kekal hingga ke tua.

Ada yang tak sempat hirup oksigen dunia pun.

Bersempena ada alat ujian extra hari ini, maka naiklah kami ke wad jagaan rapi neonatal atau NICU. Eh turunlah kami ke NICU. Kalau HUSM wad dekat atas, sini terbalik. Orang yang teruja lebih dah tentu tentu aku. Serius. Dengar nak naik NICU terus macam, wow! Bukan sebab pediatrician dia kacak ye. Bukan. Bukan. Bukan. Ini sebab dunia bayi. Bayi. BAYI!

Wee.

Wad NICU dekat sini sungguh cukup buat aku nganga mulut. Macam sangat teratur dan sangat cantik dan sistematik. Macam tu lah. Memang masuk pandang sini, bayi. Pandang sana, bayi. Pandang depan, bayi. Belakang, bayi. Semua bayi.

Bezanya, bayi bayi ini sakit.

Kenapa audiologis perlu ke NICU?

Ada banyak sebab bayi yang dilahirkan ke dunia atau senang cerita berisiko tinggi untuk mendapat masalah pendengaran. Kalau nak tulis semua memang panjang lebar tak cukup muka suratlah. Eh, sejak bila blog pakai muka surat?

Mari kita senaraikan perkara yang sungguh common yang boleh mengakibatkan masalah pendengaran kepada bayi.

1. Bayi yang dilahirkan dipaksa atau dibantu. Assisted delivery.
2. Bayi yang kelemasan. Tak cukup oksigen masa dilahirkan. Asyphxia. Kekurangan oksigen boleh mengakibatkan sel rambut luar koklea rosak. (Outer hair cell of the cochlea). Koklea adalah organ pendengaran ye anak anak.
3. Bayi yang menghidapi kuning/Neonatal Jaundice. Kuning merupakan bahan kimia tubuh yang juga mampu merosakkan organ pendengaran.
4. Bayi tertelan najis atau lebih dikenali Meconium Staining. Ini aku tanya budak medik. Gasaklah ejaan kalau salah ye.
5. Bayi yang kepala besar (macrocephalus), hydrocephalus, kepala kecil (microcephalus).
6. Bayi yang ketika kandungan telah dijangkiti virus. Virus-virusnya lebih dikenali dengan TORCHES. (Taxoplasma, Rubella, Cytomegalovirus, Herpes Simplex dan Sypihlis. Ini adalah virus yang berbahaya untuk pendengaran.
7. Bayi yang mak atau/dan ayah dilahirkan memang mempunyai masalah pendengaran dari kecil. Atau ada sejarah keluarga mempunyai masalah pendengaran sejak kecil.
8. Bayi yang mendapat infeksi ketika dilahirkan.
9. Ototoxicity. Ubat yang memberi kesan kepada organ pendengaran. Contohnya; gentamycin.
10. Masalah telinga tengah dan luar. Kalau baby selalu sangat selsema, kami risaukan air berkumpul dan boleh terjadinya infeksi dalam telinga tengah yang mengakibatkan temporary masalah pendengaran. Bayi sangat memerlukan pendengaran jelas untuk belajar bertutur. Walaupun ringan je masalah pendengaran, kalau kerap, itu mengganggu pemerolehan bahasa mereka.

Dan selainnya yang saya rasa common tapi saya kurang dapat recall. Kenapa kami perlu uji pendengaran mereka ya?

Prevention is better than cure and the earlier the detection, the earlier the intervention would be given and of course; that's the best way after all!

---
"Ni reti basuh tangan tak?"
"Errr.. basuh tangan reti. Tapi kalau basuh tangan stail wad NICU, saya tak reti,"
"Apa pulak tak reti? Sama je. Basuh tangan saya nak tengok,"

Haih. Padanlah kawan kawan medik aku takut sister. Dia punya renungan, sikit punyaaaaaaaaaaaaaaa gerun okayyyyyyyy!Belum berkata-kata lagi. Hehhehe. Bila basuh tangan dia berstep-step. Tapi aku macam tak berapa nak gemar ketika membasuh ikut 7 langkah itu, paip air terbuka secara percuma membuatkan syaitan bergelak ketawa. Berapa kali aku kena tegur, tak payah rajin rajin nak tutup. Biar je terbuka.

Tapi sister ni tegas dan baik hati. Tinggal lagi err.. gerunlah.

"Saya tak bolehlah tengok air terbuka,"
"Biar aja. Germs tu nanti spread,"
"Errr. Okay,"
"Gosok situ. Sini. Sana,"
"Haaa. Tutup saya tahu. Pakai siku kan?"

Over kan excited aku masuk wad bayi? Konon tahu pusing, sekali pusing salah arah, haruslah baju basssssssssssssssssssssssah!'

Tapi, kalau buka tak boleh pakai siku ke? Musykil aku.

Nak pakai gaun wad pun dah gelak-gelak tak tahan. Nampaknya aku akan terus dapat ceria free masuk wad bayi.

"Ambillah bayi tu masuk bilik prosedur,"
"Aaa? Tolak ni? Tangan ni kata tak leh sentuh benda lain?"

Gila naif weeh.

"Tak apa yang itu. Bedung baby tu dulu, nanti dia gerak gerak,"
"Aaa? Bedung? Err,"

Blur.

"Boleh ajar dulu tak cara nak bedung?"

Nasib sister itu ketawa. Tak kisahlah kalau dia ketawakan kecuakan aku dan kepucatan muka aku keterujaan aku atau muka tak cool aku. Little creature baby ni aku rasa fragile sangat. Aku takut aku pegang kasar sikit, putus tangan anak orang. Over tu imaginasi.

"Ni tak ada adik ke?"
"Tak ada,"
"Anak bongsu?"
"Eh, ada. Adik dah besar,"
"Dah kahwin ke?"
"Dah. Eh, belum!"

Cuak bukan bila ada orang observe benda kau tak pernah buat terus kena buat tanpa ada demo? Cukup dua hari, jadi ibu mudalah I di wad NICU. Awwwww!




p/s: Berjaya buat entri separa ilmiah juga akhirnya.

Pesanan Besar: Kalau kau rasa gagal hari ini, mungkin kecemerlangan Allah dah reserve untuk kau hari esok?

No comments: