Thursday, June 23, 2011

Review: The Diary of A Young Girl; Anne Frank


Here we go. I bought this thin book during 2005/2006 if I'm not mistaken at Pekan Buku, UM. Pekan Buku was one of the most visited places during my foundation at PASUM besides library.

And I didn't read it straightaway until 2009 where I spent my midterm break at home. I wish I read it earlier so I had enough time to find its full version but sadly, I didn't. When I finished, I wrote very little regarding this book to my blog as I want to spare the whole review if only I have the chance to buy the real one.

And I did! Yeay!

It was last week, I went back to Popular to find the book that I reserve and you know, good thing will come visit you just once, and tadaaa it will simply leave if you not grab it. So, the book was not on the shelf and I expected it to happen.

So to satisfy my feelings, I bought 3 novels instead! Bahahhahah! Hambik kau!

Adik aku beli 2 biji yang salah satunya pilihan aku dan menjadikannya 4 buku! Heaven gila hidup bila sekarang terpaksa menjadi the only child kat rumah. Nobody but me will be here started 1.30 pm till 6pm. and that is terribly bad to have only quite home accompany you.

So the books really help. Cumanya, kalau dulu tak sabar nak habiskan buku sebab novel library mana pernah habis baca tapi sekarang baca pelan pelan takut khatam buku cepat sangat. Kasihaaaaaaaaaaaaaaan!

Benda yang menggembirakan hanya datang sekali dan sekali itu kau kena sambar cepat cepat or else bummm, dia hilang. And guess what? Antara 4 buku baru, salah satunya adalah ini. I found this book finally! The full version of the Anne Frank Diary! And I'm so happy walaupun tak dapat beli buku Muammar Gaddafi sebab harga dia pffft!

Mahal supo bedei! Huh! :P




Buku ini mengisahkan perihal 8 orang Jews di Netherlands ketika Perang Dunia II. 8 orang ini adalah the Franks Family and beberapa yang lain yang menyorok di bahagian atas sebuah pejabat sepanjang DUA TAHUN! Kau bayangkan dua tahun. Aku dua hari terperuk dalam bilik pun boleh lemas, inikan pula 2 tahun. 

Tempat persembunyian ini mereka namakan as The Secret Annexe.

Anne received a diary during her 13th birthday (kalau aku tak silap) dan namakan diari itu sebagai Kitty (her imaginary friend). She wrote everything about her daily life, boys who were in love with her, the annoying family members of The Secret Annexe, the war, the Nazi and etc. Diorang menyorok sehinggalah ditemui oleh pihak Jerman selepas itu.

Aku tak pernah berperang apatah lagi hidup zaman perang. Kalau kau nak rasa macam mana takutnya rasa, aku sarankan kau baca buku ni sebab walau berapa kali aku pesan pada diri baca slow slow nanti habis cepat, aku tetap baca laju laju. Hahahhahah. Baca laju laju bukan nak khatam cepat, tapi nak tahu apa sudahnya walaupun tahu last sekali ending tak berapa menarik. Baca laju laju sebab setiap mukasurat (hari yang baru for each page), membawa maksud ketakutan dan harapan yang baru.

"The book speaks for itself. It gives another perspective to World War II. This is the true story of a group of people who are living in hope and fear,"  Here.

Kalau kau tanya aku pasal perang perang, ampun maaf sebab aku tak tahu dan tak berapa nak tahu lagi walaupun sekarang bau bau concern tu dah makin ada. Aku baca cerita dan it leads to another story, dan World War II adalah antara dalam list bacaan aku sekarang. Kalau kau tanya aku Yahudi salah ke Nazi salah, atau Nazi kejam Yahudi lembut, sumpah aku tak tahu details tapi mengingatkan penyelidikan Nazi terhadap diorang ni, ohhhhhh. Well, the saying said;

Two wrongs never make a right, right? 

Apa yang bagus dengan buku ni?

Pertama, ia berkisarkan tentang satu dunia yang kita tak pernah rasa; dunia peperangan. Aku harap aku tak akan pernah rasa kerana dengan berperang, outcome dia tak ada yang positif melainkan negatif belaka. Dengan buku ini, kau akan memanjatkan syukur kerana kau tak perlu menyorok didalam negara sendiri walaupun lambakan jenayah buat kau nak menyorok je dalam rumah.

Walaupun dunia ini kau tak pernah rasa, kau boleh rasai keperitannya dengan membaca.

Kedua; buku ini sungguh banyak kata kata yang buat kau rasa selalu nak terfikir. Contohnya, kau tengok gambar kat bawah ni. Ni gambar buku aku, aku ambil sebelum aku habis baca.




Kau nampak warna hijau antara celahan buku? Biasanya, buku buku yang aku dah baca (kecuali buku pinjam of course -.-") dan terkandung sesuatu yang menarik, quotes sebagai contoh, aku akan tandakan. Ni masa aku baca separuh dan kau boleh tengok berapa banyak quoates yang menarik dalam buku ini yang ditulis oleh seorang kanak kanak yang matang sebelum usianya. Tu baru separuh... Haih! Buat jahanam buku!


I call the quote, HOPE!

Another example.
Ketiga, cerita ini ada versi movie. Kawan aku pernah bagi link video. Oh, cerita Anne ni selain dah ditranslate into thirty languages (perhaps more), dia juga telah diterjemahkan ke dalam bentuk dokumentari/movie. Aku malas nak kobek blog aku, aku cari dalam youtube, nasib jumpa balik. Yang video kat bawah ni, part satu. Part part seterusnya kau cari sendirilah. I'm strongly advise for you to read first, then watch. Kawan aku bagi link 2, 3 tahun lepas kalau tak silap dan aku tengok dua bahagian pertama. Tapi aku stop. Sayang nak tengok dulu sebelum jumpa the full version.

Kau tahulah, once kau dah tengok video, kau punya imaginasi masa membaca secara tidak langsung dah ada limitnya.



Aku dah tengok dah cumanya English dia uihhh~ Aku rasa sepanjang malam aku tengok, pekak sekejap telinga dek disumbat insert earphone bervolume tinggi kes cuba nak dengar dengan teliti. Hehhehhee.

Keempat, minda kau terbuka dengan lebih baik untuk memahami sejarah amnya, dan World War II khususnya. 

Disebabkan aku ada banyak buku tengah queue, aku akan mulakan upacara memberi bintang. Hehhehe. For this book based on storyline, kekuatan cerita, values, latar belakang, I give teng teng teng..........

4.2/5!

Tinggikan? So, feel free to read!

2 comments:

fatiehah asmui said...

saya baca buku anne frank masa skolah dlu, lepas abes pmr, buku library..buku die sgt best..sbb kite berada di perspektif lain..hehe.

dan msih rasa mcm best walaupon dh lame xbaca..

INFINITY said...

Haaa. Tieha boleh tengok movie laks. :D