Monday, August 9, 2010

Banyak Pakai Tangan

Wuuu.

Sudah selamat berjogging tiga hari dan dah boleh ucap tahniah pada diri sendiri sebab boleh buat apa yang perlu dibuat untuk kuatkan kaki pada bulan keenam post-op. Oh, clap clap.

Tapi berjogging dengan dengar mp3 memang bukan menarik sebab sungguh monotonous. Berlari tanpa ada passion dan hanya mahu habis satu round. That's it! Hidup harus interesting maka tidaklah bosan. Oh!

So, sibuk sibuk dengan jiran sebilik menyemak dekat court bola tampar. Bola tampar, banyak pakai tangan dari kaki so rasa selamat itu berganda-ganda untuk bermain. Aku tak cakap senang, sebab dua hari aku main oh sungguh bangku tanganku.

Sedih rupanya menjadi orang yang tidak tahu pulak tu ada limited movements. Walau doktor kata sekarang sudah boleh melompat, sekarang sudah boleh berlari (cuma tak boleh cutting points a.k.a corner leper), sudah boleh senang cerita semua benda; masih susah hati sebab fikir banyak kalau kalau jatuh, mak aih tak sanggup masuk OT lagi oi!

Within two days, sangat rasa kerdil diriku.

I'm a good observer. Tak kisahlah kalau orang kata masuk bakul. Tak. Aku memang. Eh, nak bekerja dalam bidang kesihatan kau harus train diri kau untuk menjadi pemerhati yang baik okay. Tapi, sungguh tidak bagus menjadi pemerhati bila dalam gelanggang sebab kau cakap dengan diri lebih banyak oh macam tu tampar, oh macam tu baling, oh macam tu sambut maka kosentrasi sudah tolak lima pulu peratus. Bila bola tiba-tiba datang mula nak gelabah, nak buat apa ni? Lagi gelabah bila dan dan tu semua orang jerit nama kau sebab teruja woiiii bola tu kau kena ambil oiii!

Lagi-lagi kalau kau beginner hampeh dan ada kaki sedikit tempang. Woo! Gelabah habis!

"Huda ni tidur dalam court,"

Aku tak kenal siapa player ni tapi diorang kata dia jurulatih. Aku pernah nampak dia somewhere dekat PPSK. Mengeluh panjang aku. Bukan takat dalam court je aku tidur. Dalam klinik pun supervisor cakap benda yang sama.

Kan dah kata muka aku bukan muka menipu!

Aku memang selalu macam ni. Kalau main bukan untuk menang, haruslah main juga bukan untuk kalah. Tapi. Wuuu. Sungguh hiba hati bila lama gila nak berlari tapi bila dah dapat tak buat baik baik. Oh. Oh. Oh!

Practice kan makes perfect?

Tadi jumpa seseorang tengah padang masa nak balik Maghrib. Dia sengih terus dalam hati aku cepat cepat recall siapa dia? Siapa dia? Siapa dia?

"Kaki dah okay ke?"

Mak aih. Cepat cerebrum! Cepat bertindak! Aku telah cuba sedaya upaya cedok memori jangka masa panjang. Letih aku paksa hippocampus. Rasa nak menyumpah diri sendiri tak ingat siapa dia muka familiar ini.

"Okay lah dah boleh berlari,"
"Ni main apa?"
"Gi main bola tampar dengan kawan,"
"Eh, boleh main dah ke?"
"Bolehlah slow slow. Nasib banyak guna tangan,"
"Eh, pakai kaki juga masa nak berlari,"
"Taklah sebanyak main futsal biar sebelah pula putus,"

Hahaha. Gelak.

"Jaga-jaga tu,"
"Jaga-jaga lah ni. Tak larat dah bosan sejak tahun dua kena jaga kaki. Nak berlari tak boleh,"

Damn. Sekarang baru ingat! Inilah dia attendan yang jemput hantar aku masa kat wad untuk fisioterapi. Oloh! Harap-harap dia tak ingat nak tanya fisioterapis aku sebab aku officialy discharge diri sendiri. Hhahahhaa.

Eh. Aku tengah dalam mood sedih ni. Uwaaaa! 

Sedihkan tengok orang boleh buat tapi when it comes to diri sendiri pfffttt!

***

Tadi aku tengok orang main softball. Sekali dia swing bunyi tu mak aih langsing benar bunyi. Agak-agak boleh dapat noise induce hearing loss ni. Aku rasa better pakai protection lah player yang swing bola tu. Pakailah ear plug.

Prevention is better than cure. Kan?

No comments: