Tuesday, May 11, 2010

A Long Journey To Go

Selamat tiba ke rumah. Ini adalah perkara yang pelik bila sampai tidak terus tidur tapi iya, beronline. Macam biasa kalau berada kat rumah akan jadi surirumah sepenuh masa. Oh. Mungkin kali ini tidak lagi? Bermula minggu depan akan merasalah bekerja-tapi-belajar-keluar-lapan-pagi-balik-lima-petang. Lapan pagi tu. Kalau nasib baik kau balik lima petang, kalau tak beranganlah kau nak jumpa petang.

Jenuh rasa mengangkut barang. Heh.

Oh, bersempena nak bekerja ni aku ada terniat nak buat 2, 3 list tapi esok-esoklah aku tulis. Aku tulis tu aku nak bagi panduan juga (ewaaaaaah) pada kawan-kawan aku agar terus bersemangat waja dan kental dan segar-bugar melalui hari-hari berlatihan industri yang bakal atau sedang berlaku ni. Sebab bakal bagi aku maka esok-esoklah ye aku tulis. Eheh.

Okay. Hari ini hari entry berilmu barang sedikit dua. Semalam sepanjang perjalanan aku tak berapa boleh nak tidur. Walaupun perjalanan kali ni cukup berhemah yang sepatutnya aku boleh relek-relek pejam mata terjun alam mimpi, itu tidak berlaku.

Maka tiba tiba aku terfikirkan ciptaan tuhan yang comel ini!


Bayi.
Ya!
Bayi!

Satgi mulalah ada yang merapu fikir entah ke mana-mana. Bukan yang itu ye. Bukan. AKu terfikir hari-hari yang comel bakal berlangsung di klinik dengan kehadiran bayi. Tapi, tak tahulah kalau hospital kali ini tak ada bayi yang banyak eh, ramai. Heh.

Eh. Tadi aku cakap entri ilmiah. Aku terfikir ini semalam, kalau ada baby kat tangan, aku nak rekod setiap refleks dan post dekat blog. Aku nak berkongsi setiap milestone jadi ibu-ibu kat luar sana bolehlah membandingkan serta mendapat ilmu santai secara tidak langsung. Tak peliklah kalau antara subjek kegemaran aku yang buat aku sengih-sengih dulu adalah pediatrik audiologi. Heheheh.

Tiba-tiba aku terfikir tagline blog ni jadi; 

"Blog Seorang Mama,"

Ewaaaaah! Hahahhahaa. 

Okay. Nikmati dulu video di bawah. Punyalah semangat aku nak buat entry pasal ni, sampai rumah terus online cari video; Baby and his primary reflexes.


Setiap bayi yang dilahirkan kedunia, Allah telah menganugerahkan juga refleks. Refleks ni senang cerita kita definisikan dia sebagai tindakan luar kawal. Tak payahlah eh aku cerita pasal otak ni kita bahagi kepada dua ada sistem saraf auto dan sistem saraf periferi bla bla bla? Tak payahlah eh? Aku malas nak recall ilmu yang berada nun terselit di dalam dada. Ahaks.

Bagi bayi, ada dua klasifikasi refleks. Primari dan secondary. Hari ini kita fokus primary, hari esok kita bincangkan yang satu lagi. Tapi tolonglah jangan percaya hari esok aku akan cerita pasal secondary sebab macam peratus nak post pasal itu sangatlah tidak ada. Hahhahah. Penerangannya kompleks aku tak nak beratkan otak aku. Ahaks.

Bagi primary reflexes ni ada beberapa contoh. Berpandukan video di atas, ini adalah antara contoh contoh refleks yang Masyallah, cute sungguh!

1. Moro Reflex
Nama lain adalah startle reflex. Nama Moro ni wujud sebab refleks ini dijumpai oleh pediatrician bernama Ernst Moro. Kira nanti kalau aku jumpa refleks lain, dia akan jadi Huda Reflex. Mungkin? Okay. Refleks ni kau boleh observe dengan kau nampak bayi macam terkejut. Contoh macam baby terkejut masa tidur sebab bunyi pintu berdegang. Haa, tu contoh dia. Biasanya refleks ni hilang selepas dua bulan kelahiran.

2. Gripping Reflex
Juga dikenali sebagai Palmar reflex. Adakah dia dijumpai oleh seseorang bernama Palmar, Wallahu'alam. Kau letak jari kau dekat tangan baby, sure diorang akan genggam. Tapi genggaman diorang ni unpredictable. Genggaman yang kuat tapi tak bagi sign sebab kadang-kadang selamba je diorang lepas. Refleks ni dari baby lahir up to 6 months old.

3. Toe Curling Reflex
Known as Plantar atau Babinski reflex. Cara dia senang aja. Kaki baby macam curl down bila kau sentuh. Macam mana  eh nak explain? Er.. kau tengok je la movie tu. Hee.

4. Sucking Reflex
Kena terang ke?

5. Rooting Reflex
Refleks ni nak assist baby to breastfeeding. Kau sentuh pipi baby dia akan macam kenyit mata (kenyit mata?) lepas tu dia akan ikut ke mana jari kau pergi. Itulah refleks yang bagitahu hai-sayang-nak-susu?! Refleks ni mula-mula luar kawal, bila baby dah biasa, pergerakan ini akan terkawal and no longer named as reflex. Baby tak yang searching searching dah. Dia akan terus pada objek tanpa cari lagi. Wink! Hebat bukan otak?

6. Step Reflex
Walaupun baby tak boleh berjalan lagi, bila kau letakkan kaki bayi ke atas tempat yang rata mereka akan terus buat aksi nak berjalan dengan placed satu kaki ke depan. Ala, aksi berjalanlah tu. Ni pun mula mula refleks, bila dah meningkat umur jadilah voluntarylah. Kalau tak voluntary tak berjalanlah kau dan aku sampai besar. Hehhehe.

7. Fencing Reflex
Nama lain adalah tonic neck reflex. Pernah tengok ShinChan? Haa. Reflex ni baby buat aksi Action Kamen (macam ni ke eja?) Shin Chan tulah. Refleks ini muncul ketika bulan pertama hingga ke bulan ke empat. Bila baby pandang ke kanan atau kekiri, satu tangan akan lurus dan satu akan bengkok. Haa. Macam tulah. 

Action Kamen!

Bukan tujuh je refleks. Ada banyak lagi contohnya swimming reflex, Galant reflex, Babkin reflex dan lain lain. AKu malas terang sebab tak ada dalam video. Hehehhehe.

Heeeeeeee. Sekian Huda melaporkan!




p/s: Agak-agak aku akan berjumpa dengan staf hospital yang comel tak? Ahahahhaaha.
p/s/s: Apsal tajuk aku macam lain macam? Hahahha. Biarkan ajelah.

Pesanan Besar: Bayi itu ibarat kain putih selembut sutera seakan bauan syurga. Warnakan seindahnya.

2 comments:

:.Yus.: said...

giler comel baby tu..rasa nk cubit2 je.

nnt practical kt hospital serdang ye..sebelah je la ngan putrajaya.nnt bl2 senang blhla jumpa.hehe

gudluck ye keje..jgn tension2 :)

INFINITY said...

Aah. Hospital Serdang. AHahhahaa. Boleh boleh, marilah berjumpa. Ewaaaah. :P