Saturday, March 23, 2013

Manusia

Makin aku besar,
Makin aku sedar,

Aku dikelilingi oleh manusia yang mulut cepat condemn dan complaint.

Manusia yang mulut menjuih nampak salah orang padahal hati sendiri busuk hanyir tak perasan.

Manusia yang berjejer menjaja cerita tak sedar bila bercakap "Oh please, I tak macam tu. Selagi I tak berdepan, I tak percaya cerita belakang,"
Terlupa dialah juara menjaja.

Manusia yang rasa malaikat padahal ada tercuit iblis disitu.

Manusia yang bungbangbungbang betapa berjuta sedekah dia hulur sampai musykil hati, mana ikhlas?

Manusia bila di atas, bercakap bercekak pinggang tak nak mengalah tak nak mendengar tak nak meneliti dan sentiasa hey aku benar aku benar. Tangan kekal bercekak pinggang.

Manusia yang ada jawatan maka berbuih mulut cerita gaji aku mampu gaji kau?

Celaka.

Manusia yang berjanji kita sahabat sejati tapi dibelakang cukup ringan menyampai tiada yang baik untuk dicerita. Tiada. Hanya lemah dan liut. Hanya itu.

Manusia yang buruk orang adalah zikir harian.

Manusia penuh alasan dikata A dijawab B dibicara C disampai EFGHIJKLMNOPblablablaZ.

Manusia yang aku nak jerit go to hell! Find your own life and go away! Shuhhh!

Manusia.
Dan aku juga.
Mohon jauh.
Syuhhhh!

No comments: