Monday, March 28, 2011

Review: Nak Yang Ini Boleh?

Dalam banyak banyak buku aku pernah baca, ada satu penulis memang kalau terjumpa buku dia aku akan bersorak gembira dalam hati. Bila baca buku hasil karangan dia, mesti at least ada satu bab akan meleleh air mata. Sedih satu hal. Motivasi satu hal yang lain.

Kalau agak agak kau rasa kau down, aku sangat amat terlalu (hambik nak) galakkan kau baca nukilan Mitch Albom. Baru kau rasa wohoo kenapa orang lain boleh pandang hidup, mati, dunia, miskin, kaya dengan satu padangan positif belaka. Tapi, kau tidak. Kenapa?

Baru kau sedar, besar mana sangatlah beban kau kalau nak banding dengan mereka ini.

So far, ada empat buku tulisan dia yang sungguh menusuk jiwa. Dan dalam 4 buku ini, tiga buku aku dah khatam. And aku berani bet kau akan rasa perasaan yang sama macam aku rasa. Huhuhu. Here are the ranking mengikut apa yang paling melekat dalam hati aku.



Wuuu. Baca buku kisah benar ni habis satu chapter berair mata. Habis satu chapter terusik jiwa. Habis satu chapter, cengeng. Sungguh aku cakap yang ini paling awesome!




Well, this one, aku tak tahu ni kisah benar ke tak. Tapi masa menyelami isi buku ni (cewahhh selam bagai), terus aku rasa rindu. Terus rasa sakitnya perasaan rindu tu. Terus aku rasa, selalu sangat kita lupa orang kesayang depan mata. Bila dah tak ada...




Kisah ni aku tak fikir adalah kisah benar. Tapi garapan cerita ni buat kau berfikir yang kadang kala tanpa kita sedar, tanpa kita kenal, tanpa kita tahu, kita sebenarnya ada perhubungan tidak langsung dengan sesetengah manusia di dunia. Dan ketidaklangsungan ini, adakalanya membawa perubahan besar dalam erti hidup seharian. Worth reading kalau kau rasa bersalah sepanjang hari sebab ayat dalam buku ni aku boleh ringkaskan begini, whatever happens it has reason behind.

And the last yang setakat ini aku masih tak berkesempatan! Wuu, siapa ada buku ni bawa bawalah murah hati bagi aku pinjam okay?!


Have A Little Faith.
Wuuu, siapa baik hati nak bagi aku hadiah? Korang baik hati lagi penyayang kan? Kan? Kan?

4 comments:

Tara Ahmad said...

kak hud! this books ada jual dalam package, 4 of them kan. kat popular, promotion :)

INFINITY said...

Kak Hud dah baca semua from library except yang Little Faith tu.:)

Tara Ahmad said...

heee. aritu macam nak beli tapi tak tahu best tak. maybe boleh try :))

INFINITY said...

Sila beli! Worth it!