Tuesday, March 8, 2011

Inilah Yang Selalu Membuatkan Engkau Lain

THIS ENTRY WILL BE FULL OF PICTURES AND WORDS. TQ~



This is a loooong story of 6 days being warded. Phewww. Masuk wad dah biasa, tapi di wadkan kerana asthma adalah luar biasa. Asthma kali ni sangat menakutkan kerana kad pengenalan hilang di saat oksigen nyawa nyawa ikan mulalah buat muka simpati saya nak nebulizerrrrrrr!

Thanks to the above persons and Nadiah and Azah untuk semua jengkaut jentera mengambil barang Nurani-7U-4TD. Datang satu beg, balik 6 beg.. terbaik.

So, mereka yang ada bronchial asthma, meh dengar cerita ini. Ambik pengajaran. Eh? Seminggu aku batuk dan selsema sampai setiap malam memang sengsara. Last sekali kahak/sputum dah berwarna kuning namun masih degil hinggalan satu hari, tengok kuku okay biru. Jalan kaki pergi A&E ambik nebulizer dua kali. Peak flow meter (dia kira kapasiti udara dalam paru paru anda kot), 250. As according to the doktor kacak muda belia  nombor satu (tapi dia blurr okay), dia tak tahu jawapan. So supervisor dia kata, ini tak okay.

Terbaik pergi A&E baju kurung!


2 kali nebs (Nebulizer tu kat atas gambarnya), doktor kata dalam dua tapi dia suruh balik dulu tapi kalau tak okay kena datang. Of course aku tahu tak okay. Tapi, masuk wad adalah no way! 

Balik rehat tak sanggup jalan, tak sanggup tunggu ambil ubat, tak sanggup makan, tak sanggup cakap, tak sanggup buat apa pun melainkan rehat. Bangun petang rasa selamat dan sungguh mengagumkan siap boleh main badminton. Ye anak anak, pesakit asthma jarang yang sedar diri. 

Sometimes, you just have to bear with the pain right? Lemaklah guna alasan sakit memanjang.

This is what happens when youR lungs is actually holding another disease rather than asthma alone. I think I get this coughing and runny nose from my patient. But, I couldn't remember which session do I really infected. Whatever.

So, I knew I was going to be admitted. Maka aku rajin pergi basuh baju sambil tunggu pukul 10 sebab bajet 10 malam semua manusia berkot putih sudah kembali ke asrama. 

Bad thing happened bila aku jatuh atas lantai licin menangis melalak kat situ sebab tak boleh bangun lepas tu malu sendiri bila kawan medik approach. Bodoh. So, aku rasa tak memasal aku kena ambil appointment tulang balik! Ergh! 

10 30 arrived but still macam pasar berkot putih A&E dan kena tolak masuk dengan wheel chair? Nasib baik doktor yang merawat adalah doktor kacak nombor dua. Hahahahhahaahaha.

Note my right hand.

Note my right hand again.
This thing will happen bila lungs kau tak clear. AKu tak tau nak cakap tak clear macam mana sebab aku rasa aku okay, tapi doktor kacak nombor dua kata.. hmmm tak bagus tak bagus. Agak frust juga sebab rasa ketat sikit je but he told me that my lungs ada lagu comel lagi. Okay tu tipu. Paru paru aku ada bunyi dan tak bagus.  

I've read few things. Asthmatic person can hear their wheezing sounds without any aid to hear that. That's call wheezing sound, heh? But, when you're no longer can hear that, but stethoscope does, they call it ronchi. Ahhh, kau google lah tak pun tanya kawan kawan medik kau. Ni aku baca sendiri, salah betul belakang kira. 

So, my case I assumed he heard the ronchi. Note back my right hand. What happen?

Now, after nebs didn't help, the kacak doctor gave me becotide; steroid drugs. In the simplest words, it helps to reduce the inflammation of you air way. Nak betul betul, google. So, the doctor decided to give me this steroid together with the third neb, perasaannya? Tuhan je yang tahu.

One thing I hate nebulizer is it increases my hear rate. I can even feel my heart pumping faster and it's around 150/min. My head throbbing and I couldn't cough without pressing my head. It's too painful. And when it's the third time, I asked Jazimah (my medical friend) what happened? 

Well it just the side effect.

Unluckily, doktor kata masih tak okay. He sent me for chest x-ray and decided for the forth nebulizer. At that time, it was 2.30 am already. I was really exhausted but the doctor was too kind, therefore I still managed to smile though I prefer sleeping. And the forth, asthma didn't turn any better. In fact, they straightaway sent me to ward. Hahahhaa.

But the best thing is, you just need to rest on the bed, and the nurses will bring you. Hehehhee. 

Like this. Hehheehe.
And this.

Oh, bila kau tak jalan dengan nebulizer, becotide, dan injection apa aku lupa, maka siaplah hidung kau dapat extra oksigen. -.-"

Aku kena masuk wad 6 hari. The first 3 days, diorang memang monitor semonitornya. No drugs taken, just monitor the vital signs and 4 hourly sedut salbutamol. Aku frust gak ah sebab doktor kata dalam sehari dua. Bila masuk hari ketiga duk lagu tu, peak flow kekal 250 (we should get 350 at my age), bunyi kekal ada, batuk pun, tidur malam rasa nak bangun lari cakap kat nurse nak nebs, tapi tahaaaaaaaaaaaaaaaaan. Monitor kan. Tsk! 

Bertahan gila ego sebab setiap pagi aku nak cakap, well I'm okay dude. Padanlah muka sendiri. So the third day, inilah lauk kau setiap hari. 

Steroid!
Hari keempat, mulalah bukan salbutamol 4 hourly but nebulizers. Tak sengsara mana tapi sengsara tang mulut tak sedap, hear rate increase and penat. Penat menyedut. Tapi yang comelnya, dapat perasan pakai nebulizer klasik yang seingat aku last aku pakai darjah tiga.

Comel. Mask pun keras semacam. Nak sedut kena tekan. Nostalgik abis.
Ada juga masa masa datang sedih. Walaupun dikelilingi doktor kacak dan med students handsome, sedih kekal ada. Sebab bukannya kawan boleh ada dua puluh empat jam kat situ, makanya ada masa bosan. Tapi, aku ada si comel ini.

Hi. I'm Loyie!
This teddy bear is the most efficient teddy bear to sleep. Korang jangan tengok Loyie ni as a normal teddy bear. Ni la teddy yang tolong cover chest aku dari teruk dapat asthma walaupun tak basuh 6 tahun. That's why I need him wherever I go. (Oh, nak juga letak HIM instead of HER. Gatal!)

Tak ada kerja conteng tangan. Bosan!


Best group discussion sepanjang zaman. Study group kat wad okay!

Well. Pujuk hati juga sambil cakap, siapa yang Allah sayang sampai macam ni dalam susah belajar, susah thesis, susah nak OSCE, susah presentation, tup tup unexpected kena pula warded 6 hari. Memang kalau nak kira sesak nafas, tak bernafas dah. Tapi ingat balik ada hikmah, walaupun patutnya time ni sedar diri baca buku nak OSCE sat gi tapi kekal taip blog! Tak. Bila malam sampai, sayu datang. Orang lain boleh study, aku dok gasping air sesorang.

But, it has it own promises. Ada. Tak senang sekarang. Senang nanti. Pujuk hati, sebab tu Huda yang ini lain. Padahal cengeng malam malam.




Aku suka pemandangan dan warna petang dari tingkat tujuh ni. Warna ni buat aku rasa aku masih hidup. :')



And finally back home with all the drugggggsssssss! At least I can say bye bye to the ward now! Lega.

Oh doktor diagnos aku with Acute Exacerbation Bronchiol Asthma secondary to the Community Acquired Pneumonia.

"Prof. D, apa benda tu?"
"Ala.. namanya gah. Infection je padahal,"

Hahahahhahaha! 



***

Ada satu kejadian paling lawak aku rasa dalam hidup aku sepanjang aku di clerk oleh medical student. This one guy (kena letak handsome gak ke? Hahahhaa), aku selalu nampak dia, I mean he always hanging out with the person I know. So, I just smiled at him and he came nearer to my bed. I looked at his name tag and tried to recall do I really have his FB? Stalker tak aku? :P

Hmmm. They said this one name. But I don't really know who's his name. (Harapnya dia tak baca. Amiiinnnnn! Heee.)

"Kak sakit gapo?"

Aku ingat dia melawak tapi aku jawab je la.

"Buat gapo loni?"

Rasa macam nak sekeh tapi jawab lagi.

"Student sinilah,"
"Oh padan macam pernah nampak,"

Tiba tiba nurse letak dua bekas ada details specimen kena fill in; kahak/sputum. Aku pelik.

"Ni untuk apa eh? Kenapa Huda kena buat ni?"
"Ohhhhhhh.... ni untuk investigation,"

Dengan rasa tak bersalah dan taubat aku ketawa terbahak-bahak buat tak cukup oksigen lagilah. Tapi sumpah mamat ni blurr siap boleh tarik muka kenapa aku gelak. Oh, aku letak ni, sebab situasi ini sangat comel, dan senyuman dia pun comel. Hahhahhaa.






"Laaa... kalau takat explain macam tu, Huda boleh explain!"


HAHAHHAHA!






p/s: Last sekali dia explain dengan jayanya.  Kawan kawan saya semua pandai, comel pulak tu. Hahhahaha.

No comments: