Saturday, February 12, 2011

Refleks Hidup

Somewhere from Google

Hati kita sangat besar. Sangat besar. Senang cerita, infiniti. Walaupun purata besar sesama manusia tak berbeza sangat, besar yang aku maksudkan ini. Luas lagi dalam maksudnya. Besar tu bergantung pada kau nak pilih sejauh mana besarnya.

Contohnya aku, bukan, terutamanyalah aku. Kalau dah seorang buat benda yang buat aku jauh hati, sampai sudah kau buatlah apapun, stigma memang lekat ketat. Tak ada dah rasa nak buka ruang seinci lebar biar rasa sayang boleh masuk.

Kita lebih memilih untuk stop! Stop it right there. It won't get any wider. Euww, I don't like you! No way I akan suka (I mean baik) dengan you! Okay?!

Nak nak kalau perempuan macam aku ni. 

See. Cuba expand hati. Makin sikit makin sikit. Sikit sikit lama lama jadi bukit. Tak nak, sikit sikit lama lama jadi pizza, atau roti bersalut telur, atau daging panggang black pepper.. slurpp!

Bila ada masalah, kena ada solusi. Macam kalau doktor diagnose tapi tarak management, what-the-heck? Baik tok sah diagnose ye dak?

First. Ehemm. Drum roll. Doa jap.

"Ya Allah, kau berikanlah penulis ni hati yang mudah nak expand rasa sayang, pulak tu kekal. Berilah dia insaf, biar dia menulis dia buat. Amiiin,"

Like, you walk what you talk. Eh, you act what you say? Eh, whatever.



So.

Mulakan dengan orang terapat anda. Jangan cari masa ada benda nak cari. Cari benda untuk dingati ketika bila bila. Aku adalah manusia yang sangatlah payah nak balas mesej, nak angkat telefon. Cuba kau call masa aku tidur, memang harapanlah kalau aku sedar aku nak angkat. No way. Apatah lagi kalau mesej takat tanya, dah makan, tengah buat apa tu?

Anjak paradigma anda. Percaya tak benda paling susah nak buat adalah call mak ayah? Jadinya, awalkan yang itu dulu baru kau boleh rasa berbaloi nak amal kat orang lain. Bukankah family adalah yang terapat yang menerima tanpa syarat. Kalau dengan family pun hampas? Apa cer, bro?

Biasanya budak perempuan memang call parents hari hari (tak termasuk aku) dan call BFF eh BF selang seminit. Apa kata, cari benda untuk mengingati ketika tidak perlu.

Like, eh kawan I bertolak malam ni.

"Bertolak malam ni kan? Have a save journey,"
"Semoga selamat pergi selamat pulang!"

Easy huh? Hanya makan not more that you 10 cent credit pun lah kedekut.




If you don't care people, never expect people will do the same to you too. Treat as what you wanna be treated, dude!

Kita amatlah tersangat gemar menggunakan konsep, euww tak kena atas batang hidung I punnnnn! Like, oh mesir mesir mesir. Kau bung bang bung bang, tapi berapa kerat je yang tadah tangan dalam solat tolong doa?

Okay, tak payah pergi jauh.

Banjir Johor Melaka misalnya. Mungkin kau dengar berita, tapi adakah kau cuba mengingati siapa eh kawan kawan aku ada kat sana? Haa, time to teach you heart to expand a little bit further, dude. Bila ada apa apa berlaku, musibah terutamnya, lets recall who may be involve. From our nearest friend up to whom that you can remember.

Secara tidak langsung hati kita lebih peka, bukan?

Kesimpulan paling pendek kalau kau tak faham apa aku tulis kat atas tu ialah, satu cara nak didik hati lebih penyayang adalah dengan;

"Mengingati mereka pada masa kau tak perlu ingat pun tak apa. Maksudnya, mereka itu ada dalam ingat saat kau susah, apatah lagi saat KAU SENANG!"

Bukankah tidak lengkap iman seorang muslim jika dia tidak mencintai muslim yang lain sebagaimana dia mencintai dirinya?

No comments: