Thursday, January 27, 2011

That's Good

I'm good in stalking people, I guess. Hahaha. Okay. Tak. Aku hebat dalam mencari maklumat terhadap perkara yang aku ingin tahu sangat sangat sangat.

There's something lately. I know it does, but yeah.. err.. whatever.

This entry is not academic, so you're freely to leave. I write this, because I'm happy. Erm, not that happy, but recalling these memories, it touches my heart. Euuww. I don't know, it just comes. As it appears in my always dream lately. I don't wanna lose it, so I make it permanent here.

Allah.

***

I don't know how does it feels when one of my best friends get married. And of course, I can't imagine what will happen if my sister get married too. I think the right word is insecure but definitely, it is not. I don't know what word suits well anyhow.

Ini putaran alam. Yang muda, tua. Yang tua, berpasangan. Yang berpasangan, nantikan kelahiran. Kelahiran menginjak muda. Dan ianya berulangan.

Cuma, aku sungguh terkesan dengan putaran ini. Ketika masa bertambah, usia juga berubah. Fizikal begitu juga. Memandang wajah kesayangan makin menginjak usia, ingin cepat akhirkan pembelajaran rasmi ini. Ingin mahu punya nafkah sendiri dan harus mahu mereka bernafas tenang tanpa disulami politik kehidupan.

Pandang kiri kanan, seorang demi seorang mula punya kehidupan sendiri. Semua sekali. Kata orang, manis mengimbau kenangan lalu. Bagi aku, sakitnya perit lagi bila membelek cebisan gambar penuh gelak tawa dalam setiap satunya.

Hidup tidak seratus peratus menjanjikan kebahagiaan kegembiraan kesenangan dan senyum. Tapi, dengan bertahan menghadapi segala kesusahan kesempitan kepayahan dan tangisan, hujungnya pasti berbaloi. Tuhan tidak menguji diluar mampu. Ingat itu.

Namun kehilangan, bukan kehilangan jasad aku maksudkan, kehilangan pada satu nama sepicing kebebasan ini, buat aku kadang kala terduduk dan berfikir. Ini bukan perihal jauh hati dengki. Walau kadang kala aku sendiri terfikir, aku mahu tafsirkan bagaimana perasaan begini. Baiknya aku tahu tiada, cuma aku manusia dan perasaan ini nyata.

Sudahnya aku akui. Aku takut pada kehilangan. Hei. Ingatkah kamu lima tahap of the grieving process? Ini bukan melalui proses jauh sekali denial process. Hah, aku rasa aku terlalu payah untuk menerima. Jangan salahkan aku. Salahkan sekeping hati yang terdidik begini. Aku tidak tahu mengapa.

Aku harap masa berputar lewat sedikit kali ini. Namun, janji 24 jam, 7 hari seminggu, 4 minggu sebulan, dan 12 bulan setahun, pasti. Dan saatnya telah tiba, semakin hampir.

Hai saudariku, yang hadir menemani alam universitiku.

Hari ini hari lahirmu.

Sebagaimana selalu, aku terlalu tidak biasa mengucapkan hari lahir. Sebagaimana aku tidak biasa menyambutnya, sebagaimana itulah aku tidak tahu mengucapkan dengan bahasa apa. Meski aku ingat setiap satunya, menuturkannya seolah hanya tersekat di situ. Terima kasih untuk 4 tahun ini. Walau kita satu sekolah, namun tiada dalam taqdirNYA untuk kau masuk dalam memori.

Terima kasih untuk selalu berada saat lelahku, saat demamku, saat denggiku, saat pembedahanku, saat tempangku, saat MRI ku, saat CT Scanku, saat posturographyku, saat jatuhku, saat bangunku, saat tawaku, saat tangisku.

Terima kasih untuk setiap masa kau luang, setiap minit kau teman, setiap jam kau beri. 

Terima kasih untuk ruang dalam rumahmu, menjadi sebahagian rumahku. Untuk ayah ibumu, untuk menjadi orang tuaku di sini, Untuk adik beradikmu, yang menjadi adik beradikku disini.

Terima kasih tidak pernah cukup, namun tiada perkataan lain sebaik dan selayak itu.




Selamat ke alam pernikahan.

Selamat hari lahir.
Selamat Pengantin Baru.

Mungkin kau sudah punya seseorang untuk setiap saatmu, namun aku selalu ada setiap kali kau perlukan aku.




p/s: Air mata mengalir. Azah, you're my truly dunia akhirat bestfriend. Nobody can replace you. No one. I swear.

No comments: