Sunday, May 9, 2010

Fight? I Choose Flight

Fight or Flight response. 

Dia kira macam kau dapat hentaman (attack); regardless jenis attack contoh hentaman kelaparan, atau pergaduhan, atau mungkin kemalangan, kau dapat attack ni, kau lawan atau kau melarikan diri. Selalunya aku fight, tapi kebelakangan ni aku tak tahu nak guna istilah apa. Bukan fight nor flight, so what?

Contoh.

Sekarang musim pelajar semua bersuka-ria bercuti sebab habis exam dan habis tahun. Kita lupakan sebentar elektif atau Latihan Industri (LI). Ceh, Kesihatan pun industri jugakan? Kita lupakan perkara ini yang memotong cuti dari sebulan setengah kepada dua minggu. Terima kasih. Demi audiologis yang berkaliber dan ehem, berdedikasi; cuti pendek pun tak mengapalah. Heh.

Bila semua start bercuti dan aku terhegeh-hegeh tak reti nak balik ni maka haruslah blok desa/hostel/asrama/kolej/hotel lima bintang menjadi kosong. Kalau adapun manusia, seciput cuma. 

Aku ke toilet. Okay. Sekarang part mendebarkan. Tiba-tiba tadaaaaaaaaaa. BLACK OUT (Hitam keluar? Ke keluar hitam?). Apa yang aku buat?

Aku tergamam terkejut. Terkelip-kelip mata dalam gelap mengharapkan sinar. Kalau kelip tu dua tiga saat tak apalah. Ni makan lima enam tujuh minit apa kehal nya? Lama gila terdiam dalam tandas. Takut. Berdebar. Ngeri. Satu suara pun tak berbunyi hanya berdiri tegak. Diam.

Contoh lain.

Aku keluar ke pasar dengan keluarga. Jalan-jalan, tiba-tiba ada seorang makcik collapse depan aku. Collapse tu macam pengsankan? Tak. Aku tak terang collapse yang itu. Dia dapat sawan; seizures. Okay. Korang mesti terbayang-bayang yang menggigil kacing kacing gigi. Tak jugak. Sawan ada banyak jenis, dan yang ini petit mal. 

Hadei. Macam mana nak terang eh. Petit mal ni macam absence seizure; orang tu macam kena staring spell jadi senyap tak bergerak. Haa. Macam gitulah. Makcik ni tengah duduk tiba-tiba jadi macam patung kaku dia jatuh ke belakang mengikut graviti dari kerusi straight depan aku.

Aku terkejut dan tengah pegang pinggan terus berdiri tegak, pucat, ikut sama staring dekat makcik tu tak buat apa-apa. Kaku. Sudahnya, ayah kena sentuh dan secara tidak langsung sedarkan aku. Barulah aku kembali ke dunia nyata dan terus tolong makcik itu bersama ayah.

Contoh lain lagi.

Aku nak naik escalator. Alahai. Tangga yang berjalan sendiri tu. Masa aku nak melangkah naik, ada budak yang dekat tangga, kepala dia tersangkut dekat siling. Aku tak kisah kau nak bayang macam mana tapi memang kepala dia tersangkut. Kepala tersangkut dekat siling bersama escalator bergerak adalah tidak cun okay. Kau boleh patah tengkuk dan ya, mati. Budak tu menjerit-jerit dan mak dia meraung-raung sebab anak dia dah bernafas tersangkut-sangkut.

Aah. Memang depan aku. Aku senyap. Tergamam. Terdiam. Kaku. Tengok situasi cemas tapi macam dalam dunia lain walhal orang dekat belakang jerit pada aku.

"Tendang punat tu!! Push that STOP button! Push! The escalator will stop!!!!!"

Sudahnya, pengawal dekat situ berlari dan tendang button tu. Aku?

"Cik?"

Baru aku masuk balik dalam dunia aku.

Okay. Sangat tidak patut bukan? Tapi, aku tak tahu kenapa nerves aku macam shut down bila benda-benda luar normal berlaku. Shut down tu bukan calang-calang punya shut down okay. Siap TERholding breath lagi. Dan untuk restart aku, sila sentuh. 

Soalan aku; tu pastinya bukan fight response sebab aku tak ambil tindakan apa-apa. Tapi, aku kira bukan flight juga sebab aku tak larikan diri. Jadi aku pakai teori respon apakah?

TEORI RESPON APA? APA? APA?





p/s: Bahagia eh anak aku wish Selamat Hari Ibu, Mama. Euwwww. Tsk tsk. ;')


Pesanan Besar: Jika kau rasa kau tidak berguna, fikirkan semula. Ada mata? Ada kaki? Ada tangan? Ada hidung? Ada mulut? Ada telinga? Ada akal?

Fikirkan semula.

No comments: